Träna ombord på segelbåten

Segling är en sport och kappsegling under några timmar kan ge en fysisk effekten på kroppen. Du är ofta alert och anstränger musklerna varje gång segel ska hissas eller skotas och spinnakern byta sida. Likväl blir det en hel del stillasittande tid. Om du nöjesseglar gäller det ännu mer. Då kan det bli dagar eller veckor som kroppen inte får röra på sig tillräckligt.

Skaffa lämplig utrustning

Det går faktiskt att träna på en segelbåt. Du måste bara anpassa träningsformen till den begränsade yta som båten erbjuder. Se även till att skaffa dig något nytt lämpligt träningsplagg.

Konditionsträning

För att konditionsträna kan du till exempel promenera. På en 32 fots segelbåt är det cirka 11 steg från för till akter. Det blir många vändor för att uppnå 10 000 steg om dagen. Ett annat sätt att konditionsträna är att hoppa hopprep. På en båt under gång är det en utmaning för balansen. Du kan även kliva upp och ner på toften några gånger eller dansa, vilket även förbättrar hjärnans kapacitet.

Styrketräning

När det gäller styrketräning finns det fler möjligheter. Med hjälp av den egna kroppen, gummisnoddar eller hantlar går det att göra övningar som stärker kroppen. Även olika yogapositioner eller Tai Chi är möjligt att utföra på en båt.

Publicerat i Tips. Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Både kommentarer och trackbacks är för närvarande avstängda.

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.